Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

onsdag 6 januari 2010

Koncept - del 2

Till att börja med vill jag bara påpeka att det självklart är fritt fram att peka på fel i min argumentation. Onödigt att säga kanske, men jag har trots allt blivit anklagad för bl.a. storhetsvansinne senaste tiden... Jag är rätt säker på min sak, därmed inte sagt att jag är felfri.



Vi börjar den här gången med ett ord, eller "koncept" som jag ju kallar det. Välfärdsstat. Låter ju ganska positivt. "Väl" är ju klart positivt. "-stat" låter ju stabilt och tryggt på nåt sätt. Men vad betyder det egentligen?

Välfärdsstat: En grupp människor (A) tar med hjälp av hot om våld valfri summa pengar från en annan grupp (B) och delar efter behag ut till en tredje grupp (C).

Usch, det lät ju inget vidare. Men stämmer det?

Jag tycker att det stämmer riktigt bra. A är "staten", B är "skattebetalare" och C är "sjuka","arbetslösa","barnfamiljer" osv.

Det skulle även kunna vara så här: A är det lokala maffiagänget, B är restaurangägaren och C är maffiabossen med familj. Men då rör det sig inte längre om "välfärdsstat" utan om "maffia-utpressning".


Välfärdsstat låter alltså trevligare än det är. Ett koncept som tvärtom är trevligare än den allmänna uppfattningen är "kapitalist". En kapitalist är inget annat än en "person som respekterar äganderätten och tjänar pengar genom att skapa värde för andra människor".


För att inte bara hacka åt vänster (nåja, välfärdsstaten är trots allt omtyckt av såväl vänsterpartiet som moderaterna) så kan vi kolla på ett annat, mer högerinriktat, politikerkoncept som används för att det "låter bra".
Skattesänkning.
Det betyder "en grupp människor väljer att stjäla lite mindre pengar från en annan grupp människor för att den andra gruppen ska tycka lite bättre om den första, och kanske inte ens tänka på att den första begår stöld över huvud taget".

Ett sista exempel kvar bara, ganska aktuellt i dessa tider.
"Stimulanspaket".
Det betyder egentligen "pengar tas med hot om våld från några grupper av människor för att ges till några andra grupper av människor med hjälp av en mellanhand med våldsmonopol".
Ungefär som välfärdsstaten alltså, fast i det här fallet är grupperna av människor lite annorlunda. Den bestulna gruppen är som tidigare den rätt diffusa gruppen "skattebetalare" men mottagarna är i det här fallet vare sig sjuka, arbetslösa, barnfamiljer eller något sådant behjärtansvärt. Istället är mottagarna ledningen i diverse företag som misslyckats med sina affärer. De skapar helt enkelt inte tillräckligt stort värde för andra människor.



Tyvärr känns det inte som om det här inlägget blev så bra som det kunde blivit. Det har troligen att göra med mina bristande pedagogiska kunskaper...

Däremot kan jag med varm hand rekommendera två ganska korta podcasts/youtubeklipp (samma innehåll förutom att podcasten förstås saknar bild..) vars idéer jag i stort sett kopierat rakt av, fräck som jag är.

Oavsett om man håller med om mitt resonemang eller inte så kan det vara rätt intressant att lyssna på de här.

Klipp 1
Klipp 2

Podcast 1
Podcast 2

Inga kommentarer: