Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

torsdag 14 januari 2010

Är det bara jag eller....

... får folk helt enkelt skylla sig själva när de är så dumma att de går med i en grupp efter att ha läst beskrivningen som är totalt orimlig?


Det de flesta fejk-grupper har gemensamt är att det står nåt i stil med följande:

"Vill du ha XXXXXX? Följ dessa enkla steg!
  • Gå med i den här gruppen.
  • Bjud in alla dina vänner.
  • Klart! Du får XXXXXXX!"

Att man skulle få XXXXXXX om det nu är en "ogilla-knapp" eller "se vilka som besöker din profil" bara genom att gå med i en grupp och bjuda in andra är...orimligt.



Förresten förstår jag inte vad som är så hemskt i en del människors ögon?


SO WHAT om man är med i en grupp som heter "Avskaffa kvinnors rösträtt" eller "Jag har bajsat på min katt" eller vad det nu kan vara.

Det är inte jordens undergång.


Precis som det inte är jordens undergång att folk blir upprörda av fejk-grupper på facebook......

4 kommentarer:

Birger sa...

Att gå med i en Facebookgrupp som byter namn kan vara förödande för ens profil på nätet.

Det blir ju nämligen synligt på ens profil att man är medlem av gruppen.

Se bara här för ett antal kapningar vilka ledde till stora frustrationer;
http://www.svenskbladet.se/kultur/index.php?alias=falska_facebookgrupper_skammer_ut_oskyldiga_personer.html

Robotstråhle sa...

Men gå ur den då,så står den inte i din profil! Och dina frustrationer du talar om gällde en kille som gillade julmust,vars grupp behandlade Gessles musik & frisyr efter kapningen! OJ! Vilken katastrof Om du är ett barn är du ursäktad,annars så är världen läbbigare än du verkar tro.

Niklas sa...

Det kunde möjligen ha varit "förödande" för ett år sen eller två. Nu är det ett så välkänt fenomen att knappast nån höjer på ögonbrynen om nån är med i "Alla vi som är pedofiler" eller liknande.

Jag kan iofs bara tala för mig själv, men jag skulle iaf kallt utgå från att det var antingen en ironisk grupp eller en som nån skojare bytt namn på.

Kanske är det en generationsfråga..?

Anonym sa...

Det enda som kan vara förödande för ens seriositet på nätet är om man är medlem på Facebook eller inte. Så länge man är det anses man som en korkad fåne.