Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

onsdag 2 december 2009

DÖDENS VÄG!

Nedan illustreras en av Sveriges farligaste vägar!

Den har nämligen valts ut till Vägverkets stora satsning på sänkta hastigheter för att minska farligheten hos dom värsta vägarna!



Observera följande:

  • Sträckan utgörs av en lång raksträcka och två väldigt svaga kurvor.
  • Längs hela sträckan kantas den redan generöst breda (jämför med 24-meters-lastbilen i bilden!) körbanan av en väl tilltagen vägren på båda sidor.
  • Dikena är ganska "snälla". Där finns inga stora stenar eller annat farligt. Dikesdjupet bedöms av mig till "normaldjupt".
  • Under dom senaste 14 månaderna har 0 (noll) olyckor inträffat längs den aktuella sträckan, varav 0 (noll) allvarliga med totalt 0 (noll) dödsfall.
  • Mig veterligen har ALDRIG någon dödsolycka inträffat på den berörda vägsträckan. Jag har dock inte gjort några djupare efterforskningar i den frågan.

90 km/h är alltså för snabbt för den vägen. Ändå kan jag personligen räkna upp tiotals vägar i BETYDLIGT sämre skick (säkerhetsmässigt) där 90 funkat finfint i många år...


"Trafiksäkerhetshotet" är i mina ögon lika överdrivet uppblåst som "klimathotet". Om inte mer.

Inga kommentarer: