Orättvisa gymnasiebetyg har varit en ganska het potatis ett tag nu. Slutbetygen blir högre för varje år och friskolor ger högre betyg än kommunala skolor.
Det finns, tror jag, ett ganska enkelt sätt att lösa det problemet.
Lösningen heter "examination utanför skolan".
Lärarna ska vara lärare, medan examinatorerna ska vara examinatorer.
Dessa examinatorer jobbar på en fristående myndighet (eller hellre företag) och har ingen (yrkesmässig) kontakt med några lärare. Alla betyg sätts av examinatorerna.
Ett tänkbart upplägg är att ett "team" av examinatorer, 3-4 st, besöker varje skola 1-5 ggr/vecka beroende på hur stor skolan är, och har en egen sal där diverse prov genomförs. Ungefär som dagens tentamenslokaler på högskolorna. Alla som skriver provet får en egen kod, precis som vid anonyma tentor på högskolan, så att ingen examinator kan ge extrapoäng till sin kusins barn eller liknande.
Alla inlämnade prov tas vid dagens slut med till "examinatorcentralen", där de sen rättas. Examinatorerna kan ju turas om och vara "ute på fältet" varannan dag och inne i "rättningsbunkern" varannan, för att få lite omväxling, och/eller så kan man ha en del icke-lärarutbildade som bara jobbar ute i skolorna som provvakter. Alla examinatorer måste förstås ha lärarutbildning i de ämnen som de rättar.
Inlämningsuppgifter lämnas av eleven själv till en "provvakt" vid ett vanligt provtillfälle och tar in för rättning precis som vanliga prov. Den går alltså inte via läraren, för att minska risken för fusk från lärarens sida.
På det här viset får lärarna klara indicier för att verkligen se till att eleverna LÄR SIG saker. Han eller hon kan inte ge "snälla" betyg för att framstå som en bra lärare.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar