Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

måndag 14 december 2009

Det går utför!

Av nån anledning har antalet besökare rasat senaste tiden. Snittet för första halvan av december ligger på ungefär 11 färre per dag jämfört med sista halvan av november. Det är ju inte så bra.


Jag vet att jag aldrig kommer bli nån "storbloggare". Det jag skriver om är för "svårt" och "konstigt" och "farligt" för att gå hem hos den ordinäre svensken. Inget fel med det egentligen. Men jag tycker ändå att det borde finnas en stor potential bland svenskarna till att vara mer intresserade av att försöka hitta sanningen.


Det är ändå ett av världens mest sekulariserade länder - alltså är "varför" en fullt tillåten fråga att ställa.

Ändå är det många "varför"-frågor som besvaras med lögner eller väldigt friserade sanningar.


Varför finns staten? - Annars skulle det bli kaos. Anarki! Alla skulle stjäla av och mörda varandra.

Varför måste man betala skatt? - För att annars skulle det bli jättedyrt om man blir sjuk och måste åka in på sjukhus. Och det skulle inte finnas några skolor för "vanliga" människor, bara för direktörer och arkitekter och andra rika människor.

Varför måste jag hälsa på farbror Bertil fast han är så sur och tråkig? - För att han är en släkting och släktingar hälsar man på, ty blod är tjockare än vatten.



Ni fattar säkert.
Alla svaren ovan är rena lögner.


Har man ett falskt svar på en fråga, fast man tror att det är sant, då slutar man leta.

(Om nån tycker att jag låter lite som en repig gammal skiva så kan jag bara påpeka att repetition är kunskapens moder... ;) )


Nu har jag fastnat så vi stoppar där.

Jösses. Här går jag och funderar på varför jag tappar läsare och skriver ett inlägg som detta.
Plötsligt blev gåtan lite lättare... ;)

3 kommentarer:

Sandra sa...

"Det jag skriver om är för "svårt" och "konstigt" och "farligt" för att gå hem hos den ordinäre svensken."

Är det bara jag som känner lukten av hybris?

Emelie sa...

Jag har lösningen på varför du tappat så många läsare. Sverige ÄR världens mest sekulariserade land.

"att vara mer intresserade av att försöka hitta sanningen."

Hm, var har jag hört dylikt förut? Just ja, Kanal 10, men det handlade ju om religion. I världens mest sekulariserade land.

Att gå ut med att hävda att man sitter på sanningen är kanske lite väl högmodigt? :P

Niklas sa...

"Överdriven självuppskattning eller fel uppfattning om individens plats i världsordningen, storhetsvansinne." - Nej.

Vad ska man annars hävda Emelie? Går du runt och tror att du har fel hela tiden? Tror inte det.

Och ja, Sverige ÄR världens mest sekulariserade land, det tackar jag gud för varje morgon...