Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

söndag 1 juni 2008

Värmen

Min kära vän har äntligen kommit till stan. Stan som annars alltid är blåsig och kall.

När jag klev upp klockan 8 fick jag en smärre chock när termometern sa "22 grader".

Nu är det runt 25,5.



This is life as it should be!





Förresten, jag kom att tänka på en sak nu.

Jag har hela tiden förändrats, från den dag jag föddes.
Det har förmodligen alla ni andra också.

Så varför får inte Jorden göra det?

Framförallt Pär Holmgren (meteorolog på SVT och klimatfanatiker) tycker att Jorden ska hålla sig på mattan och vara exakt som den varit senaste 200 åren, åtminstone när det gäller klimatet. Den ska låta bli att hålla på och förändras så där! Fy!

Nä, det passar inte Pär. Många andra håller med. Framförallt för att det är "politiskt korrekt" att vara orolig över klimatet, det gör det viktigt för alla politiker att säga att dom är oroade över utvecklingen även om dom egentligen inte bryr sig ett smack om det.



Att slåss mot "klimathotet" eller kanske snarare klimatförändringen som verkar vara ett faktum, det är som att totalt förneka evolutionsteorin och i stort sett all utveckling som skett från "Big Bang" och framåt.

Det här är en del i den utveckling som hela tiden sker på både liten nivå (ett barn lär sig skriva "hade" istället för "hadde") och stor (en stjärna exploderar och utrotar allt eventuellt liv inom ett stort område).


På Jorden har däggdjursarter kommit och försvunnit och vi människor befinner oss troligen efter "toppen" nu och är sakta men säkert på väg utför mot den slutliga utrotningen. Det är inget mer med det. Vi förstör vår boplats och vårt matförråd så till slut försvinner vi och ger möjlighet för andra klokare arter att ta över och utvecklas vidare mot ett nytt "civiliserat" samhälle, även om det antagligen inte ser ut som vårt.

Jorden kommer fortsätta i sina cykler. Så fort vi människor försvunnit så finns där ingen ökad "växthusgas" och några tusen år efter vår utrotning är säkerligen jorden nere på någorlunda normal nivå när det gäller temperaturer. OM det nu skulle ha nåt med oss människor att göra, vilket jag inte tror.


Väldigt vilken utläggning det blev av så lite från början.

Det här intresserar mig.



Varför offra en del nöje (bilkörning, flyg, motorcyklar - ja nästan allt roligt går ut på att bränna olja.) för att "bevara jorden för våra barns skull!" när det ändå till slut kommer till en punkt där människoarten dör ut?

Det är ganska snarlikt tankesättet kristna sysselsätter sig med: "lev inte fullt ut nu, så belönas du med att komma till himlen".

Inga kommentarer: