Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

måndag 28 juni 2010

"Monopolet har gjort att priserna har kunnat hållas nere"...

Jag höll på att ramla ur lastbilen av förvåning när jag imorse hörde ovanstående från en dansk(?) ägare till en bilprovningsfirma som tänker etablera sig i Sverige nu när äntligen bilprovningen blir konkurrensutsatt. Jag kan ärligt säga att Svensk bilprovning var/är ett av de statliga (eller semi-statliga) företag som jag tycker funkat bäst för min egen del i alla fall, men konkurrens är aldrig dåligt.

Förmodligen har dansken helt enkelt kommit på ett bra sätt att kunna ta rejält betalt av svenskarna. "Säg att monopolet gjort att det var billigare, svenskarna gillar monopol, de kommer svälja det med hull och hår".


Det var lite kul också att ekot (i P1) gick fram som en ångvält över konkurrenssituationen med formuleringar som "bilprovningen blir dyrare efter första juli!". När en person (ägare/chef?) vid en station i Stockholm som öppnar nu direkt på torsdag berättade om priserna framgick det att en vanlig inbokad besiktning skulle kosta 300kr precis som nu, medan en drop-in skulle kosta 350kr. Dessutom skulle de ha generösare öppettider, så klart. "Vanligt folk" jobbar ju ungefär samma tider som bilprovningen har öppet idag, iaf på de flesta ställen. Inte så smart.

Ekot nämnde också lite i förbifarten att avskaffandet av monopolet skulle ge större valfrihet men var snabba att tillägga "men det blir dyrare!".


Om priserna verkligen kommer gå upp eller inte låter jag vara osagt, men jag blir mäkta förvånad om så blir fallet. Om det blir så och om jag nån gång får råd kommer jag iaf starta en lågprisbesiktning snabbt som ögat, 50-100kr billigare än konkurrenterna. De skulle följa efter, var så säkra.


Att ett monopol ger lägre priser än en marknad med konkurrens var bland det dummaste jag hört. Möjligen ett statssubventionerat monopol, men då är det ju egentligen inte alls billigare.

Inga kommentarer: