Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

fredag 25 juni 2010

Bygglov

Nu pratar jag inte om tv-programmet utan om företeelsen som drabbar "vanligt folk". Ett sorgligt utslag av människors vilja att bestämma över andra.



Jag är av åsikten att om jag vill bestämma vad som ska eller inte ska byggas på min grannes tomt så får jag köpa den. Så enkelt är det. Tyvärr inte idag.


Om jag äger en bit mark borde jag rimligen få göra vad som helst på den marken så länge det inte skadar någon annan. Om jag betalar för mig borde jag även få göra sånt, t.ex. förorena luften i viss mån. Om jag och mina grannar i ett villaområde vill försäkra oss om att ingen annan på området bygger t.ex. ett högt torn som skuggar eller på annat vis stör andra, då kan vi helt enkelt gå ihop och skriva ett kontrakt som förbjuder byggande av torn, eller som kräver att samtliga boende på området måste godkänna eventuella om-/tillbyggnader. Dessutom kan vi gemensamt köpa den närmsta marken runt vårt villaområde för att försäkra oss om att ingen annan gör det. Alla som sen vill köpa ett hus eller en tomt på området måste då skriva under kontraktet om att inte bygga ut utan alla andras tillstånd.

Enkelt.

Men att ta bort "bygglovsenheten" från kommunen skulle betyda att byråkrater skär ner på byråkratin. Knappast troligt, eller hur?

Tycker du att bygglov är bra?

Inga kommentarer: