Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

måndag 22 februari 2010

Jag skiter väl i Dawit Isaak

Jo, jag tycker Dawit Isaak är en lite nyare variant av "klimathotet". Ett sätt för kvällstidningarna att låtsas vara moraliska eller nåt.

Deras otroligt fåniga räknare som visar på sekunden (?????) hur länge denne Isaak har suttit i fängelse är droppen som får min visare att slå över på "anti".


Det blir ju inte bättre av att så många hänger på för att plocka billiga "hej, titta på mig, jag bryr mig om en fängslad journalist i ett U-land, jag är godhjärtad!"-poänger.

En fejkad gloria må vara en gloria men den är fortfarande inte verklig.



En snabb googling följt av läsande på wikipedia gav mig lite kunskap i ämnet, förmodligen mer än de flesta som uttalar sig i frågan. Nämligen att cirkus 10-15 andra människor plockades in i samma veva som Isaak och alla dessa sitter fortfarande kvar.

Bland annat därför blir såna här uttalanden så otroligt pinsamma.


"Pilutta er, ni får inga pengar om ni inte släpper Dawit Isaak!"

Men de andra då?

Skit i dem, det skrivs inga kvällstidningsrubriker om dem! Det ger ingen publicitet.


Och nej, jag tror inte EU i stort bryr sig det minsta om vad "Eva-Britt Svensson, v, och Olle Schmidt, fp" säger.


Om EU vill göda en förtryckarstat medan invånarna får det sämre så gör EU det! Punkt slut.


Visst kan det vara en "bra grej" på det stora hela att önska att stater slutar vara så statliga och låter folk vara kritiska, men att allt fokus läggs på en kille av 15 känns alldeles för ruttet. Vad har just Dawit Isaak gjort som inte Emanuel Asrat eller Tura Kubaba gjort, som förärar honom all denna uppmärksamhet?

Jo, han har bott i Sverige i knappt tio år. Inte direkt nån stor prestation, klimatet till trots.



Folk fängslas av onda människor med mycket makt, lev med det eller förespråka ett statlöst samhälle.

Inga kommentarer: