Lite drygt en miljard ska tydligen SAS få av bland annat dig och mig.
En sak är säker, jag vill inte att SAS ska ha en krona av mina pengar.
En titt på SAS historia berättar det mesta som man (iaf jag) behöver veta för att aldrig vilja investera en krona i nåt dylikt.
"I februari 1951 fick SAS ett totalt monopol på internationell flygtrafik utgående från Skandinavien, genom att Braathens konkurrerande trafik förbjöds, varvid det bolaget blev hänvisat till norsk inrikestrafik."
"I slutet av 90-talet fattar SAS dock beslut om att återgå till den äldre strategin med ett nav i Köpenhamn trots att marknaden nu är avreglerad och att Köpenhamn såväl saknar större lokalt upptagningsområde som naturlig navfunktion för inrikestrafik. En bidragande orsak är att SAS höga kostnadsnivå inte gör det möjligt att utföra en konkurrenskraftig produktion med de relativt små 767:orna. Under nästkommande årtionde skulle denna strategi, liksom oförmågan att i detta skede på allvar banta kostnaderna visa sig ödesdiger."
"1999 valde SAS Airbus A340-300 och Airbus A330-300 som ersättning för Boeing 767-300ER, istället för Boeings konkurrerande 777-200/200ER." och
"[2000] SAS beställde Airbus A321-200 för användning på huvudstadstriangeln samt till större europeiska destinationer som London, Paris och Frankfurt am Main."
(Dumt att blanda olika tillverkare så där, det leder bara till onödigt krångel. Det är ingen slump att Ryanair bara kör med 737-800.)
"SAS försöker spara kostnader genom att dra in direktlinjer och reducera frekvenser från Stockholm och Oslo för att föra trafiken via Köpenhamn. På den avreglerade marknaden fungerar emellertid inte strategin utan flera nya aktörer tar istället snabbt över de lämnade linjerna."
"I juli 2007 köpte SAS resten av Spanair för att lättare kunna sälja av hela bolaget. Tyvärr kom aldrig andelen av Spanair att säljas under 2008 som var tänkt eftersom SAS inte fick det pris man begärde. Istället tvingas SAS att skänka bort drygt 80% av Spanair liksom hela ägarandelen av Air Baltic till nya finansiärer under våren 2009 då SAS saknar kapital att driva de då krisdrabbade bolagen vidare."
Kort sagt har SAS först åkt gräddfil uppbackade av staterna och sen styrts av klantskallar eller idioter.
Den största anledningen till att SAS nästan garanterat kommer totalhaverera inom kort är följande:
"Bolaget ägs till hälften av de tre ländernas regeringar (21,4 % av Sverige, 15,1 % av Norge och 14,3 % av Danmark) och till hälften av privata investerare."
tisdag 9 februari 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar