Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

onsdag 17 februari 2010

Balladen om den kaxiga myran

Ett litet musikaliskt verk vars titel dök upp i min hjärna när jag läste det här.


"De rödgröna" kommer (nä, men de säger att de kommer) göra följande vid ev. valseger:

  • kräva att Israel drar sig tillbaka från ockuperade palestinska områden, att Israel upphör med blockaden av Gaza samt slutar med att bygga bosättningar på Västbanken och i Östra Jerusalem.

  • kräva att Hamas och övriga palestinska parter ska respektera träffade avtal, upphöra med våld och erkänna staten Israels rätt att existera.

  • kritisera USA:s stöd till "odemokratiska regimer" och verka för att de amerikanska trupperna dras tillbaka från Irak så snart som möjligt.

  • kräva att USA stänger fängelset på Guantanamobasen på Kuba i år.

  • verka för att USA ansluter sig till den internationella brottmålsdomstolen ICC.


Kanske är det jag som underskattar Sveriges internationella inflytande, men finns det nån som helst möjlighet att USA, Hamas och Israel skulle bry sig ett enda dugg om vad "Sverige" tycker?

Så klart inte.


Mitt löfte vid en "rödgrön" valseger är att jag ska verka för att:

  • de rödgröna avskaffar LAS och totalprivatiserar sjukvården i Sverige.
  • miljöpartiet tvingar S och V att gå med på att bygga 3 st kolkraftverk på Österlen.
  • vänsterpartiet inför en "hemmafrulag" som förbjuder alla gifta kvinnor att arbeta mer än 25%.
  • socialdemokraterna offentligt erkänner att all beskattning utgörs av tvång och hot om våld.


Jag tror att det är betydligt lättare att uppfylla mina löften.

Inga kommentarer: