Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

torsdag 21 februari 2008

En lite halvfilosofisk fundering jag kom på igår.

Nu kommer det "som vanligt" bli lite rörigt för jag skriver så som tankarna ploppar upp i mitt huvud, så det hoppar lite fram och tillbaks.

Jag funderade på det här med en människas minne. Det finns ju kvar "tills strömmen bryts" ungefär som ett RAM-minne i en dator.

Frågan är om det är ett visst "format" på minnet, ungefär som att data på hårddiskar lagras binärt (01100110 osv...) så att man rent teoretiskt, om man på nåt vis kunde "kopiera" dom elektriska kopplingar som finns i minnescentrat i hjärnan.

Enligt det lilla (nästan pinsamt lite) som jag lärt mig om hjärnans funktion så är det olika elektriska kopplingar som utgör minnet, där "vägar" som används ofta blir starkare så att man lättare minns t.ex. sitt eget namn.

Vore intressant om man på ett eller annat vis kunde kopiera över det kopplingsschemat in i en annan hjärna och på så vis överföra själva minnet till någon annan.

Borde gå på ett eller annat sätt men förmodligen med en teknik som ligger hundratals eller tusentals år framåt.

Inga kommentarer: