Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

fredag 1 februari 2008

Bankrån i Ockelbo

Satt fridfullt och körde min lilla lastbil mellan Valbo och Gävle när polisradion drog igång ganska exakt 10.20:

"Alla bilar i Gävle med omnejd, vi har ett pågående bankrån på Swedbank i Ockelbo."

Det mest actionfyllda jag haft på polisradion än så länge.

Var lite hönsgård i början med ingen som tog tag i saken, men det får man väl förstå. Bankrån hör knappast till vardagen.
Dessutom var det säkert rätt så pirrigt för inblandade poliser när ledningen sa "ta det försiktigt, dom är beväpnade och inte rädda för att skjuta".


Funderade en del på hur praktiskt det vore om man var ett gäng på runt 10-12 personer som delade upp sig och samarbetade nån gång.
Säg att man har 3 "lag". Lag ett börjar 10.30 med att råna banken i Ockelbo (eftersom det är ett aktuellt exempel). Då skickas (idag) så gott som alla bilar från Gävle och Sandviken dit, plus 2-3 bilar från Söderhamn och minst en från Bollnäs.

Ca 30 minuter senare när dom flesta poliserna har fullt upp med rånet i Ockelbo så slår lag 2 till i Gävle = Betydligt mindre chans att åka fast än om man gjort rånet utan "avvärjande manöver".

Troligen skickas då dom bilar som finns kvar i Söderhamn dit och lag 3 plockar en bank där ca 15 minuter efter att larmet gått från Gävle.


Sen är bara problemet att komma undan, men om nåt av lagen åker fast så kan man komma överens före om att dela jämnt på vinsten när dom kommer ut ur fängelset. Då har dom inte så stor motivation att ange dom andra.

Det här är förstås bara små funderingar jag har. Skulle aldrig göra det på riktigt.

Det har jag inte nerver till.



Dagens höjdare var när radioledningen gick ut med följande meddelande:

"Eventuellt kan en av rånarna vara skadad. Vi har vittnen som säger att en av kunderna på banken blev lite sur och slog en av rånarna i huvudet med en yxa..."

Synden straffar sig själv. =)

(fast senare på radion var det ett vittne som sa att hon sett en gubbe slå rånaren i huvudet med en kasse. Fast det kan förstås ha varit en yxa i kassen.)



Har en till fundering:
OM jag skulle se ett pågående rån från min lägenhet tvärs över gatan och bestämmer mig för att plocka fram älgstudsaren och skjuta rånaren i benet, blir jag straffad för det eller räknas det som att jag hjälper till att förhindra ett brott? Tål att tänkas på.

Drömmer om att jag skulle våga göra nåt för att förstöra rånarnas flykt om jag nånsin skulle vara med om ett rån, men jag tvivlar på att jag egentligen kommer våga göra.

Inga kommentarer: