Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

onsdag 21 november 2007

Moralpanik

Drar bara några lösa citat som sammanfattar läget rätt bra. (Taget från http://www.aftonbladet.se/foraldrar/article1296865.ab)


"I går gick Aftonbladets krönikör Anders Westgårdh till hård attack mot Vecko-Revyn. Tjejtidningen vill stajla om vanliga tonårstjejer till sexuellt överladdade slampor, skrev han.

Han rasade mot tipsen på hur de unga kvinnliga läsarna ska bli bättre i sängen. Och lovade dyrt och heligt att kasta ut tidningen ur familjens hus.

Värst, enligt Westgårdh, var artikeln om 25-åriga Veronica. I det senaste numret berättar hon ingående om sitt extraknäck som prostituerad. Om hur hon påstår sig tända på sitt jobb."

"– Att romantisera prostitution är helt fruktansvärt, säger artisten Anna Book, vars 16-åriga dotter ratar Vecko-Revyn."

"Anne-Lie Arrefelt, från TV3-programmet Nannyjouren, är mamma till tonårsbarn. Hon håller med:

– Nästan alla prostituerade har utsatts för övergrepp eller har missbruksproblem. Här får vi inte veta något om Veronicas bakgrund. Det är oansvarigt.

Anne-Lie Arrefelt är rädd att artikeln, med sina löften om snabba pengar, ska locka unga tjejer att sälja sina kroppar.

– För tjejer i riskzonen kan en sådan här artikel bli sista droppen."

"Vecko-Revyns chefredaktör Louise Bratt tar strid för sin egen tidning.

– Våra läsare är otroligt intresserade av sex. Då kan vi inte ignorera det.
”Vi tar vårt ansvar”

Tidningen tar upp ämnet på ett bra sätt, anser hon.

– Vi vill självklart inte förstöra en ny tjejgeneration. Jag tycker vi tar vårt ansvar.

Hur kan det vara ansvarsfullt att romantisera prostitution?

– Jag håller med om att uppslaget i tidningen blev olyckligt. Men texten som sådan är bra. Och vi hade med en varning från vår sexolog."

"Utdrag ur artikeln ”Jag säljer sex – och gillar det faktiskt!” i Vecko-Revyn, nr 24/2007, om 25-åriga prostituerade Veronica:

”Jag känner mig inte smutsig eller som om jag gör något fult – jag tycker om sex, och då kan jag lika bra ta betalt för det!”

”Jag har alltid köpt mycket kläder och underkläder, och nu kunde jag lägga ännu mer på mitt utseende och restaurangbesök.”

”Innan jag ska träffa en kund förbereder jag mig som för vilken dejt som helst.”

”Visst finns det de som måste tjäna ihop till sin dagliga sil, och DÅ är det smutsigt. Men det finns många som jag också. Som har utseendet för sig med en snygg, sexig kropp och en bra personlighet, och som älskar sex. För mig är det en smart affärsidé.”"


Det här är precis samma sak som paniken som uppstår om någon säger ett positivt ord om illegala droger.

Sånt som inte är "normalt" eller "accepterat av allmänheten" FÅR helt enkelt inte nämnas. Det ska tigas ihjäl. Om ingen säger eller skriver något om det så finns det inte.
Ett oerhört dumt sätt att bemöta saker.


Ungefär som när skolor totalförbjuder och blockerar vissa hemsidor för att inte eleverna ska sitta och hänga på t.ex. Lunarstorm hela dagarna.
Eller som när Sundsvalls butiker förbjuder vuxna människor att köpa alkohol under Gatufesten.
Som alla förbud egentligen.

Förbud leder aldrig till något totalstopp av nånting. Det gör bara att det blir mindre synligt.
T.ex. så finns det ju en hel massa "olagliga droger" som trots olagligheten sägs vara betydligt lättare att få tag på än "fulsprit" (smugglat/hembränt eller i värsta fall träsprit) i dom flesta städer/byar. Har inga personliga erfarenheter av varken det ena eller andra så jag vet egentligen inte, men det sägs att det är så och jag tycker det låter rimligt.

Förbudet leder säkert till att en del avstår men kanske även till att en del "rebeller" testar just för att det är förbjudet och lite mer spännande.

Det jämnar helt enkelt ut sig.


Det verkar lite som att dagens vuxna inte tror att s.k. "ungdomar" klarar av att tänka själv överhuvudtaget. Dom måste förbjuda än det ena och än det andra. Trots det gör ungdomar allt som är förbjudet ändå.


"Gör vi hasch, marijuana, cannabis, LSD, Ecstasy och 'svampar' lagligt så kommer ALLA att bli hårdknarkande pundare som blir sittandes på parkbänkar inom ett år!!!"

"Gör vi prostitution lagligt så kommer ALLA tjejer sälja sig snart så gator och torg kommer vara fulla av småtjejer som vill tjäna stora pengar!!!"

"Tar vi bort åldersgränsen för alkohol kommer ALLA 14-åringar ligga hemma och supa dag ut och dag in!!!"


En gissning är att ca 20% av landets 15-åringar super skallen av sig varenda helg, trots att man måste vara 18 år. Hur går det till?

Lika osäkert gissar jag att ca 40% gör det nån gång ibland, kanske en gång i månaden, medan dom resterande 40 procenten inte gör det alls, helt enkelt på grund av att dom inte är intresserade av minnesluckor och fyllspyor på nån gräsmatta.

Skulle gränserna ändras till t.ex. 14 år för att "inneha" alkohol medan köpåldern fortfarande var 18 (för att inte småungar ska slänga ALLA pengar på öl/cider..) så skulle dom här siffrorna med största sannolikhet vara....

*Trumvirvel*

Oförändrade!

Motbevisa mig gärna. Finns det undersökningar på det här så är jag intresserad.

Tack för mig, hej.

Inga kommentarer: