Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

tisdag 27 november 2007

Att flyga eller inte flyga, det är frågan.

Ja dessa miljötalibaner...

Det var prat på "Karlavagnen" igår kväll om det s.k. Klimathotet.

Många vill så gott som totalförbjuda flyget, eller iaf göra det så överbeskattat så att i stort sett ingen har råd att flyga.

Jag vet inte med er, men jag tänker då inte låta "Pelle Plommon" bestämma om jag ska flyga till USA eller inte.

Visst, att inrikesflyg i många fall är onödigt, det kan jag köpa.
Däremot utrikesflyg, det går helt enkelt inte att stoppa. Nästan alla större företag är beroende av internationell flygtrafik och skulle aldrig gå med på att skicka varor och medarbetare med båt eller tåg istället.

Jag kan faktiskt sträcka mig så långt som att förbjuda flygbolag att starta flyglinjer med kortare avstånd än 50 mil mellan A och B. Det skulle betyda att dom enda stora flyglinjerna från Stockholm skulle gå till Malmö, Luleå, Östersund och Kiruna. Ska man från Stockholm till Sundsvall, Karlstad, Örebro eller Göteborg så finns det rätt många tåg att åka med.


Sen att väldigt många vill lägga över ALL godstrafik till järnvägen (Ja dom säger faktiskt så själva, ALL godstrafik ska gå på järnväg!) det är en helt annan sak.

Det är nämligen omöjligt att genomföra.


Jag skulle vilja se på vilket sätt det är miljövänligt att hugga ner miljontals kvadratmeter skog och lägga ut miljontals ton järn och betong och sten runt om i landet, och dessutom ha tågräls till varje liten butik inne i städerna, varje liten byaffär i hålor runt om i Sverige och dessutom hem till VARJE hus i hela Sverige!!

Det kan ju hända att Kalle Karlsson i skogen utanför Los beställer en skopa till traktorn. Han äger ingen lastbil, vem gör det?
Man ska då alltså bygga ett spår till hans lilla gård? För max en leverans om året?
Ja, skopan är ju en godstransport och alla såna ska ju gå med tåg.


Förresten, även om man BARA ersätter dom större linjerna med tåg, ta som exempel Sundsvall-Stockholm.
Där går det dagligen (nu gissar jag baserat på hur många jag möter om dagarna) ca 10 lastbilar åt varje håll. Det blir ett tåg, om än ganska kort.
Lägg till dom tåg som kommer uppifrån, Umeå, Luleå, Torneå, Skellefteå, Örnsköldsvik, Kiruna med fler.
Totalt om man kopplar ihop det så gott det går så kanske det blir 3 ganska långa tåg.
So far so good, tre ynka tåg gör väl ingen större skillnad.
Men så i Gävle händer nånting.

Då kommer plötsligt även tågen med gods från Mora, Falun, Borlänge, Östersund, Bollnäs, Ljusdal, Ockelbo, och just från Gävle också. Då blir det lite värre. Säkert 30 långtradare till som måste ersättas med tåg.

Det blir en väldig massa vagnar som ska åka upp och ner varje dag. Klarar spåren det?

Vågar inte tänka på vad som händer söder om Uppsala, men det är säkert nån miljönisse som har tänkt på det också.

Den som hittar nån bra förklaring får gärna berätta för mig.

Och även om nån orkar räkna på vilka ofantliga summor det kan kosta att bygga den eller dom otroligt stora omlastningsterminaler som måste byggas i Stockholm. Lämpligast är väl att bygga två, en för söder och en för norr. Dom ska alltså ha kapacitet att lasta av och på flera hundra trailar varje morgon och varje kväll. Det här är inget som kan göras löpande under dygnet, kunderna ska ha sina varor på morgonen och skicka på kvällen, så man bör nog klara minst 30 trailers i timmen.

Nåja, drömma kan man ju.

Inga kommentarer: