Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

torsdag 8 november 2007

Ganska intressant...

Jag menar, att nån kan få ett sånt totalt "meltdown" så att man väljer att gå in i sin gamla skola, skjuta en hel massa människor och sen skjuta sig själv. (även om det sista blev lite misslyckat eftersom han inte dog direkt.)


Det ryktas att han såg sig själv som överlägsen alla andra människor, isåfall har jag svårt att förstå hela grejen. Varför döda sig själv då? Isåfall ska man ju snarare vilja bevara sig själv så länge som möjligt.

Kan inte riktigt stämma. Fast ändå lite.


Han måste ha varit totalt nere och inte sett nån ljusning i sitt liv. Och han ville inte göra som vilken deprimerad "ungdom" som helst och dö ensam, hemma, lugnt och tyst.

Skulle han gå så skulle han gå med en "bang".
Ingen hade lagt märke till honom förut. Nu skulle han bli säker på att få uppmärksamhet.

Det är min teori.


Jag tvivlar på att vem som helst skulle kunna göra en sån här sak.
Själv vet jag inte om jag skulle kunna. Kan absolut inte säga "så där knäpp skulle jag aldrig bli!".
Tycker inte det är "knäppt" direkt heller. Han hade säkert en riktigt bra anledning till att gå berserk.


Till sist:

Det är skrattretande med alla som drar fram det gamla vanliga "våldsamma dataspel!","våldsamma filmer!" och upprepar det som ett mantra med en dåres envishet.

Att skylla på nåt sånt är oerhört naivt.

Se bara på Siwert Öholms moralkake-utbrott på hårdrocken nån gång under 1980-talet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oavsett "bra anledning" eller inte, är det ju totalt absurt att ta med sig 8 människor varav säkerligen flera oskyldiga (Om han var mobbad kan det kanppast vara av de elever som var flera år yngre än han)!!
Att sympatisera med hans åsikter kan man göra om man nu vill et, men att sympatisera med hans handling är ju totalt.. ja.. SINNESSJUKT!

Niklas sa...

Och vad säger att han var mobbad? Och vad säger att mobbare inte kan mobba någon som är äldre?
Och vad säger att jag sympatiserar med handlingen? Eller det är klart, du kanske menade såna som gör det. I vilket fall som helst tar jag inte åt mig av det så no hard feelings.

Dock tror jag att han sköt rektorn för att hon var en representant för "systemet" och skolsköterskan för att hon är en del av läkarkåren som motverkar det naturliga urvalet. Dom elever som sköts _misstänker_ jag var sådana som han tyckte var såna som i naturen skulle blivit "utrotade" p.g.a. att dom inte hörde till dom starka som klarar sig bäst. D.v.s. på nåt vis "missbildade", vilket låter rätt hårt men alltså det kan ju vara minsta lilla fel, som att man läspar eller vad som helst. Jag vet inte vad han ansåg vara missbildning... Det är vad jag tror efter att ha läst det som iaf aftonbladet påstår är hans avskedsbrev.

Här konstaterar jag och analyserar, jag tycker egentligen varken till eller från. Däremot är det farligt att tro att det är "galningar" som gör såna här saker. Se på nazisten Hampus Hellekant som nu är så omtalad som "läkarstudenten". Han är knappast nån dumskalle eftersom han kom in på Karolinskas läkarutbildning, däremot har han ett väldigt dumt sätt att använda sin intelligens.


PS.
Kul med en kommentar, såna vill jag ha fler! Det blir så ensidigt annars att sitta här och skriva för sig själv...