Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

onsdag 7 juli 2010

Solidaritet

Är det solidariskt att lämna över plånboken till en rånare om han är hungrig och inte har några egna pengar?

Jag tycker inte att det är det.

Höga skatter och tillhörande "välfärd" i form av t.ex. sjukvård (som inte ens är "gratis") har heller inget med solidaritet att göra, av samma anledning. Det finns inget "gott" i att lämna ifrån sig pengar (eller nåt annat) till bättre behövande om det görs under hot.

Ändå snackar sossarna och vänsterpartiet gladeligen om solidaritet när det talas om skatter eller sjukvård. "Det handlar om solidaritet, att vilja hjälpa dem som har det svårt."

Vilja och tvingas är inte synonymer... Not even close.



Med det sagt - jag hjälper gärna människor som hamnat i knipa. Men jag gör det isåfall på mina villkor, inte någon annans. Det skulle även kännas bättre för mig om jag nån gång skulle behöva ekonomisk eller annan hjälp, om det gjordes av någon som inte hade en pistol mot tinningen.
Jag tror (vill tro) att en stor majoritet av de som idag får "socialbidrag" eller liknande statligt stulna pengar också skulle föredra om människor fick bidra av egen vilja istället.

Inga kommentarer: