Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

lördag 17 juli 2010

Ring och jaga jobb!!

Det här BORDE vara en "no-brainer", men tyvärr verkar den inte vara det idag.

Du får med största sannolikhet INTE något jobb genom att sitta hemma och kolla platsbanken, proffice, student consulting m.fl. efter lockande annonser. Det är bara ett slöseri med tid.

Istället, gå till eller ring till ställen där du skulle vilja jobba (och om det krävs nån slags utbildning är det förstås en fördel om du har den...) och VISA INTRESSE!

Av de tre "riktiga" jobb jag hittills haft har inte ett enda varit utannonserat. Det lönar sig att vara lite framåt när det gäller jobbsökande.

Tänk själv om du skulle vara den som söker en ny anställd. Tar du hellre den som ringde och ville ha jobb för två månader sen eller den som skickar ett halv-entusiastiskt mail efter att du satt in en annons? För mig är i alla fall valet enkelt.



True story:

För ungefär en månad sen hade jag ett missat samtal från nåt Gävle-nummer. Tänkte att om det är nåt viktigt ringer de väl igen. Det gjorde han. Det var från ett åkeri i Gävle som undrade om jag kunde jobba där i sommar. Mitt nummer hade de sparat sen sommaren 2007!

Nu hade jag ju både flyttat och skaffat nytt jobb men ändå.






Om ingen vet att du finns får du inget jobb.

Inga kommentarer: