Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

tisdag 3 november 2009

Belöna och bestraffa

Jag citerar: "Den som är helt arbetslös kan vara det med ersättning upp till 300 dagar. Men den som hittar ett deltidsjobb och därmed är deltidsarbetslös får stämpla endast 75 dagar."


Så vitt jag förstått är det även så (rätta mig om jag har fel) att om man får socialbidrag på kanske 8000kr/mån och lyckas hitta ett deltidsjobb som ger 4000kr/mån så sjunker socialbidraget så att man fortfarande totalt tjänar 8000kr/mån.


Isåfall, väldigt bra morot för att skaffa jobb?


Det bästa vore ju enligt mig (när vi nu har det här systemet) att folk UPPMUNTRAS att skaffa jobb för att klara sig själva! Är man i en så dålig situation att man ens behöver socialbidrag kan man fortsätta få det parallellt med deltidsjobb i minst ett halvår (eller längre om man tjänar mindre än lika mycket som socialbidraget) och lyckas man få ett heltidsjobb kunde man belönas med 3 månaders extra socialbidrag.


DET skulle kunna vara ett bra lockbete att skaffa jobb.





Rent allmänt är det så att om något belönas/subventioneras så ökar det. Om något bestraffas/beskattas så minskar det. Enklaste sortens ekonomi.

Inga kommentarer: