Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

torsdag 29 maj 2008

Såna som ser sina döda släktingar m.m.

Det var prat på karlavagnen igår kväll om "övernaturliga" saker, dvs. allt från UFO'n till spöken och framtidsvarningar.

Ganska många av dom som ringde in och berättade att dom t.ex. hade sett sina nyligen avlidna släktingar och liknande berättade att dom "alltid" hade haft den förmågan.

Då kom jag på vad som förmodligen är orsaken.

En hjärnskada.

Nåja, inte så hårt som det kanske kan låta.


Förmodligen är det nån liten del av hjärnan som "glappar", t.ex. vid syncentrat, som gör att hjärnan får signaler som den tolkar som att någon t.ex. sitter på köksstolen fast man är ensam hemma. Eftersom hjärnan är så smart så försöker den "laga" den ofullständiga bild som den får från kortslutningen och söker genom minnet efter vilka som BORDE kunna sitta på den stolen och vips kommer "farbror Gösta" fram, fast han dog för flera år sen.

Inte omöjligt.

Å andra sidan är jag ingen hjärnforskare.

Ännu.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jasså tror du inte på sån't? Du som är uppväxt på Norstedts dit folk tog sig från vida ikring för att Johanna skulle kurera alla möjliga krämpor. Har jag inte berättat om när hon svor en ramsa åt farmor när hon var liten så hon blev så sjuk i flera dagar, så hon fick åka till någon klok gumma i Storsveden och smälta över sig innan hon blev frisk. Hon hade mottagning där Litauerna bodde. Fråga 10 Hälsingar över 60 så kan minst 5 berätta något om henne. Jag har aldrig sett farmor, men att brandvarnaren rammlade ner några dagar innan branden ser iallafall jag som ett tecken från henne.
Händig låtlista, kommer inte ihåg om frisören, kan du länka så jag får höra den?