Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

onsdag 2 januari 2008

Trafiksäkerhet? (Årets första, bloggens 100:e)

Tja, vad ska man säga.

Först och främst är det oerhört konstigt att en direktör som visar så usla resultat ens får sitta kvar på sin post.

Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall lyckas inte alls med att få till någon trafiksäkerhet, allt han lyckas med är att bränna allas våra pengar på s.k. "trafiksäkerhetskameror"/"fartkameror".



Fartkameror ja, under 2007 kom det upp en hel massa nya kameror efter vägarna.
Ca 50 fler dog i trafiken 2007 än 2006.
Med hjälp av en logik som vida överträffar vägverkets så räknar jag då ut att dessa kameror ÖKAR antalet döda i trafiken.
Nu under 2008 ska det upp 100 ytterligare kameror, vägverket verkar alltså vilja ha ihjäl oss.




Undrar hur många barn som skulle kunna lära sig hur man ska bete sig i trafiken för dom pengarna.


Dagens barn tvekar inte inför att gå på fel sida, cykla på fel sida, cykla utan hjälm och sicksack över hela vägen lite hur som helst, gå rakt ut i trafiken vid övergångställen för att "bilarna måste släppa fram oss, det har jag hört" vilket är helt korrekt men fullkomligt idiotiskt.

Vad händer när den här generationen kommer ut i trafiken i bil?


Jag fick alltid lära mig att gå på vänster sida, cykla på höger, titta åt båda hållen noga innan jag går över vägen - även om det råkar vara ett övergångställe.

Undrar när föräldrar/släktingar slutade lära barnen sånt. Och varför.

Inga kommentarer: