Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

fredag 4 januari 2008

Funderade på en sak idag.

Det snackas ju till och från om det här med att folk bara går förbi och tittar åt ett annat håll när nån råkar illa ut, t.ex. mobbad eller misshandlad.

Detta är inte speciellt konstigt om man ser till vårt lands någorlunda moderna historia.


Så sent som för 60 år sen satt vi tysta och såg på när tyskarna/ryssarna våldtog och misshandlade våra närmsta grannländer.

"vi" och "vi" men åtminstone den svenska staten satt och rullade tummarna och pekade på vår kära gamla "neutralitet".


Hur kan man göra så? Hur kan man vara så fullkomligt ryggradslös att man sitter och tittar på när en diktator skickar sin armé genom landet till vårt eget grannland och dödar folk!?!?

Jag kan absolut inte förstå det.

Det är en av dom allra största anledningarna till att jag avskyr det här landet så mycket.


Tänk om Sverige åtminstone gjort ett litet försök att stå upp emot Nazi-svinen när dom kom och ville ta Norge. Det skulle säkerligen kosta ett antal svenska liv men i gengäld hade vi haft något att vara stolta över och känna en viss befogad stolthet över vårt land.

Nationaldagen kanske skulle vara något allmänt firat liksom norrmännens.


Nu finns det hos mig och många andra inte mycket stolthet. Snarare en viss skam.

5 kommentarer:

Anonym sa...

vem av oss våldtog er, era smygrasister?
det är ni som våldtog våra värnlösa civila och bränn våra hus under kriget
http://www.youtube.com/watch?v=nLYaf6Q_snw

Anonym sa...

Hej Niklas! Jag håller med dig i frågan om hur den svenska regeringen under andra världskriget reagerade på Hitlers framfart i Europa. Och att många inte vågar ingripa när dom ser någon bli misshandlad eller illa behandlad. Ren och skär feghet är det!
När jag läser din blogg så påminner du rätt mycket om min ene son! Han har också en blogg, "Bloggen om allt som är viktigt" (http://goldug.blogspot.com/) men han är inte så flitig på att skriva i den. Lite underfundig är han.
Din blogg ligger härmed som bokmärke på min dator ;-)

Anonym sa...

Hej Niklas!

Ja, det är mycket möjligt att dåvarande regeringen tummade på Sveriges nautralitet under andra världskriget, med tanke på att godståg gick genom vårt land nattetid för att ge mat och förnödigheter till tyskarna som ockuperade bl.a Norge. Men hade regeringen inte gett tillstånd till detta i tysthet, så hade Sverige också dragits in i kriget. Lilla Sverige hade tyvärr inte mycket att sätta emot själv, mot de stormakter som regerade på världskartan. Tyvärr.

Niklas sa...

Absolut var det synd att lilla Sverige inte hade kraften att slå emot men det hade väl inget annat land? Det var ju bara med hjälp av USA som tyskarna kunde slås tillbaks, ändå tror jag inget annat land påstod sig vara neutralt och ändå passivt hjälpte dom. (så vitt jag vet var det aldrig direkt aktivt men många höjdare i Sverige på den tiden har ju senare bevisats vara mer eller mindre nazister).

Kul att jag hamnade på dina bokmärken Eva-Helene! :)

Angående den första kommentaren så förstår jag inte riktigt vad som menas... Utveckla gärna.

Anonym sa...

Hej igen!

Det äs ynd, Niklas, att du föraktar det land du bor och är född i.
Själv är jag stolt över mitt hemland Sverige och det är med den stoltheten jag och vi andra kan förändra negativa saker till positiva saker. Det funkar inte att sitta i baksätet på bilen och klaga på när andra kör utan man ska istället ta över ratten och styra själv. En enda människa kan göra underverk.
Så det så. ;-)

Nu avviker jag från din blogg, tack och hej!